Skip to main content
October 18, 2018 ...

News

• Hope you enjoy the new look of the forum.

Topic: Printing problem (Read 957 times) previous topic - next topic

• EricHier
  • [*][*]
Printing problem
Hello,

I got my printer two days ago and it works very well, except a problem. I will try to describe it now, although my English is not that good.

I try to print things which are higher than 1.7mm, the extruder moves away from the object. This results in a shift every layer, which kind of annoys. These prints are unusable. I will add some pictures to the post (it should be some kind of a small reservoir without this crazy edge).

I tried printing objects from 101land and own objects from Cura via USB.

I hope somebody can help me!

Eric

Re: Printing problem
Reply #1
This looks like your motion is obstructed - maybe the guide rods are bent? Do you notice anything out of the ordinary if you move your printer to 0/0/0 and then to the home position again?

What is your native language? German?

• EricHier
  • [*][*]
Reply #2
In my opinion, the printer works normal, the movement is normal I would say. I don't know how to check for the rehoming...

Aber gut, ich kann ja zum Glück an dich ja auch auf Deutsch schreiben. Soetwas in englisch zu erklären ist echt schwierig, wenn man nicht so der meega Profi ist. xD Wie soll ich das probieren? An sich verhält sich mein Drucker meines Erachtens relativ normal. Kann es auch an der Kalibrierung liegen? Ich habe sie im Moment so eingestellt, das der Extruder die Bodenplatte gerade nicht berührt. Andere Tests sind bis jetzt außer der Abweichtung ab ca. 1,7mm ganz gut verlaufen.

Reply #3
Ist die Richtung, in die sich der Turm "lehnt" auf einen der 3 Pylone gerichtet? Vielleicht ist das Kugellager oben (die Umlenkrolle) zu schwergängig, oder der Zahnriemen zu locker?
Leider sind diese Delta Drucker nicht super-leicht einzustellen :)

• EricHier
  • [*][*]
Reply #4
Ich glaube, dass die Neigung gegenüber zu einem der Beine ist, ich werde es also in den nächsten Tagen mal durchchecken. Ich habe auch generell vor, den Drucker noch ein wenig stabiler zu gestalten.

• PetryMM
  • [*][*]
Reply #5
Wenn dieser Thread schon auf Deutsch läuft klinke ich mich gleich mal ein  ;)

Ich denke, ich habe ein ähnliches Problem - bei mir läuft eigentlich kein Druck wirklich rund - gleich beim ersten Druck des Hexagramms hat der Drucker auf der einen Seite des Druckbetts keinerlei Adhäsion gehabt und auf der anderen Seite des Druckbettes das Kreppband aufgeschlitzt.
Ich habe Tage (Nächte) damit verbracht, eine Kalibrierung durchzuführen, die als Ergebnis nun gebracht hat, dass das Hexagramm normal gedruckt wird.
Adhäsion ist immer noch nicht zufriedenstellend.

Meine Drucke mache ich sicherheitshalber mit Rand, um die Adhäsion zu verbessern. Wenn ich nun einen Probedruck starte (z.B. das Cajetan-Boot), so laufen die ersten wenigen Layer "normal". Schon nach wenigen Schichten (also etwa 5 Minuten) beobachte ich, dass der Drucker in der Nähe des C-Towers wieder das Kreppband aufreisst und auf der gegenüberliegenden Seite des Druckbettes mehrere Millimeter über dem Druckbett "druckt". Natürlich druckt er da ins Leere und die einzelnen Schichten werden zu wild verteilten Schnüren.
Es scheint, als hätte er die anfangs horizontale Druckebene einfach gekippt und will auf der einen Seite der Glasplatte in die Oberfläche eintauchen, während er (vom Mittelpunkt der Glasplatte gesehen) auf der anderen Seite in der Luft hängt.

Meine Vermutung ist auch, dass am C-Tower irgendetwas mit der Interpretation der Z-Achse nicht stimmt...
Nach einem Home passt es anfangs, aber schon nach wenigen Layern beginnt das Disaster.

Ich werde in den nächsten Tagen schauen, ob Ölen der kugelgelagerten Führungen oder Spannen des Zahnriemens etwas hilft.
Ansonsten bliebe noch, dass der Schrittmotor des C-Towers ein Problem hat oder die Übersetzung in der Firmware mit den physikalischen Eigenschaften des Motors nicht übereinstimmt....

Im Moment bin ich etwas genervt, dass ich gar nichts brauchbares Drucken kann....
Ist übrigens mein erster 3D-Drucker, aber ich bin technisch recht versiert und lese mich in 3D-Druck und Selbstbau schon seit bald 2 Jahren interessiert ein ....
Ich habe die Developers Version und steuere den Drucker über Octopi an. Die Probleme treten bei Original-Dateien von 101hero und bei selbst gescliceten Objekten auf. Sowohl mit dem Original-Filament, als auch mit eigenem PLA

For the English-speaking people:
I have a similar problem. In my case, the problem starts after the first few layers. I spent nights for a good calibration and the hexagram of the testfile from 101hero is now printed correctly.

But if I want to print objects with more than just 2 or 3 Layers, I got big problems.
Near the C-Tower the hotend goes down and scratches the tape and between the A and B Tower the hotend hangs in the air.
Seems as the print-level tilts and is no longer horizontal...

I suspect, there's a problem with the C-Tower's ballbearings or tension of the toothed belt or the motorgears...

At the moment, I'm very frustrated about the printer..... >:(

I use the Developers Version, controlled with Octopi. The problem occurs either with unchanged files from 101hero, as well as with sliced objects from other sources. I tried the original filament as well as my own PLA.
  • Last Edit: 30 Mar, 2017, 09:59:04 AM by PetryMM

• EricHier
  • [*][*]
Reply #6
Gibt es vielleicht eine Möglichkeit, den Drucker während des Druckes nochmal neu kalibrieren zu lassen?

Ich habe gerade mal aus Spaß nachgemessen und gesehen, dass der Extruder nicht mittig zwischen den Beinen steht. Ich probiere jetzt mal, dies durch kalibrieren ein wenig besser auszurichten, da dies ja auch eine mögliche Fehlerquelle ist.

----------------------------------------------------------------------------------
Is there a way to home the printer during the print so that the steppers get a new calibration? This may solve the problem.

I measured the distance from the extruder and the three stands and I saw, that the extruder is not in the center. Can this also cause the problem? I will try to change the calibration to make it centered.

Reply #7
it sounds like one of the bearings might be sticking. have you tried to works some light grease or oil on the rod into the bearing? see if you can get it to loosen up? might help to take off the spring tension and release the belt from the pulley so that it can move freely without risking damage to the stepper motor.

• PetryMM
  • [*][*]
Reply #8
I put some oil on every moving part of the printer and there is no tension or resistance moving the single parts. But the problem still exists.

The printer has its own interpretation how a printed ring should look like, as you can see on the pictures....
And the print of a file from 101hero (cajetan boat) ended in desaster.... (see last picture)

I don't believe it's a problem of the bearings or rods, because using some oil didn't change anything....

Any more ideas?

Thanks in advance....

• Admin
  • [*][*][*][*][*]
  • Administrator
Reply #9
@PetryMM  What settings are you using in cura? Also, check the label on each motor and make sure that they are all the same type and spec

• PetryMM
  • [*][*]
Reply #10
For the rings, I used the "Standard" Setting (see Pictures). The big one was printed with 220 degree, the others with 210 degree.

But I have the same results with other printings with 180 degree

And for the "Cajetan Boat" I used the unchanged downloaded file from 101hero.

The motors are not changed - do you think the manufacturer probably delivered motors with different specifications?

I will check this tomorrow or in the evening, when I'm back at the printer....

Reply #11
i see you have the speed set to 14mm/s try setting it lower than that. it looks like you are having some sort of drag, or the speeds are too high. can you make sure the timing belt isn't rubbing against the frame? you might need to adjust the toothed gear on the stepper to try to pull it away from the frame.

• PetryMM
  • [*][*]
Reply #12
Thank you for your answer - I will check it this evening, though I'm quite sure, there is no contact between the belt and frame.

In the meanwhile I looked after the stepper motors. On each tower there's the same motor 1/32. At the hotend there is a 1/64.

• PetryMM
  • [*][*]
Reply #13
@workshoptinkerers: Thank you - I think, you're right :-)

Though the belt didn't touch the frame at any point, I saw, that at tower A the belt didn't match exactly to the bearing. After I corrected it about 1mm the next print was successful.

On the pics you can see what it was like and how it should be.

I tried another print, which was also successful. But after every print I have to correct the belt to fit on the bearing.
So I think the belt slips during the Home-Procedure.
Probably I have to change the belt.

Does anyone know if this belt fits? (GT2, 2mm pitch, width 6mm)
https://www.amazon.de/dp/B015PYQ1DK/ref=as_li_ss_tl?ie=UTF8&qid=1483273903&sr=1&keywords=gt2+zahnriemen&linkCode=sl1&tag=3d-druckwelten-21&linkId=7b8f0f931628aa20f0102b9771e5acbe

• Last Edit: 05 Apr, 2017, 08:47:45 AM by PetryMM

Reply #14
that is the correct belt. but first try to loosen the grub screws on the toothed gear on the stepper motor and pull it out a little. also try to losen the screw holding the bearing at the top of the tower. between those two it might keep the belt from working back to the frame. most likely replacing the belt wont help.